Opplæringskontorene er medlemseide bedrifter som kvalitetssikrer fagutdanning av kokker, servitører, resepsjons- og reiselivsmedarbeidere.
Hva er et opplæringskontor?
- Et opplæringskontor er et formelt samarbeid mellom flere bedrifter, som har som formål å ha hovedansvaret for fagopplæringen til bedriftene.
- Det at de har fått hovedansvaret, betyr i praksis at det er de som skriver lærekontrakt med lærlingene, og at de administrerer og kvalitets sikrer gjennomføringen av lærekontrakten.
- Lærlingene får opplæring i en eller flere medlemsbedrifter
- Opplæringen skjer i samsvar med godkjente læreplaner
- Gjennom lærekontrakt med et opplæringskontor er lærlingen sikret veien fram til fag-/svenneprøven.
- Kontorene finansieres ved medlemskontingent som er en prosentvis andel av lærlingtilskuddet.
- Opplæringskontoret er organisert som en non-profit-organisasjon (forening). Et eventuelt overskudd skal benyttes til ytterligere tiltak overfor lærlinger og instruktører eller tilbakeføres til medlemsbedrifter.
Hvem eier opplæringskontorene?
Det er bedriftene som eier opplæringskontoret. Styret i opplæringskontoret består av representanter fra medlemsbedriftene i de ulike bransjene. Læreplanen er omfattende, og bedriftene påtar seg dermed et stort ansvar. Det er dette ansvaret opplæringskontoret er med på å bære. Kvalitetssikring av opplæringen er viktigere enn noensinne.
Fordelene for medlemsbedrifter i et opplæringskontor kan blant annet være:
- Oppfølging og tilsyn med lærlingen gjennom hele læretiden
- Opplæringskontoret tegner kontrakten og ordner med utplassering
- Bedriften slipper å ha eneansvar for lærlingen
- Faste veiledningssamtaler og bedre kvalitetssikring av opplæringen
- Kurs og samlinger for lærlinger og instruktører
- Hjelp og motivasjon til arbeidet med opplæringsboken
- Hjelp til å rekruttere lærlinger
Som bedrift vil du ha ha et organ som:
- Aktiv deltar i yrkesveiledning og markedsføring av fagene overfor ungdommene
- Har jevnlig kontakt og samarbeid med lærerne i videregående skole og videreformidler bedriftenes behov
- Ser til at bedriften oppfyller regelverket når en har tatt inn en lærling, herunder lærekontrakter, lønn og opplæringsbok, og som er et felles talerør overfor utdanningsmyndigheter og bransje- og fagorganisasjoner i rekrutterings- og opplæringsspørsmål
For informasjon om et opplæringskontor i ditt distrikt, sjekk oversikten over opplæringskontor på udir.no
De aller fleste opplæringskontorene innen reiselivsnæringen er tilknyttet Foreningen for opplæringskontor i restaurant- og matfag (FORM) og / eller Foreningen for opplæringskontor i service og samferdsel (FOSS)